sunnuntai 23. lokakuuta 2011

Huolehditaan...










Sunnuntaita kaikille! Tässä minun sunnuntaikauniita koriste-esineitä. Ensiviikko on minulla käytännössä itsestä huolehtimis-viikko :) - sellaiseksi olen sen ristinyt. Toki huolehdin itsestä muulloinkin, älkää ymmärtäkö väärin. Miten kukin käsittää itsensä huolehtimisen, mitä se on? Onko se  hoitoja tai hemmotteluja, pientä ekstraa elämässä? Oppeja ja neuvoja terveelliseen itsensähuolehtimiseen on paljon. Jonkun mielestä (netistä luin) sitä on mm.

*itsensä puhtaana pitäminen, ihon kunnosta huolehtiminen (ihon kosteutus, koko vartalolle),
*terveellinen ravinnon nauttimista, *viikottainen harrastus,
*kivat vaatteet (ilmeisesti itsetunnon kohottajana ?)
*yleisen järjestyksen kotona säilyttäminen (pedin petaaminen), veden juominen *fyysisestä kunnosta huolehtiminen
*positiivinen asenne
muunmuassa on vapaasti listattu tekijöiksi / keinoksi/ voisiko sanoa mahdollistajaksi /tieksi,  kohti itsensähuolehtimista.

Pitäkää nyt se mieli iloisena. Se auttaa varmasti vaikka terveydessä olisi vaivojakin jo. Itse muistan aikoinaan opiskellessani Yura & Walsh teorian kuinka Inhimilliset tarpeet ja hoitotyö oli se joka minua kosketti. Minua varmaan ammatissani ohjaa edelleen. Holistisen (eli kokonaisvaltainen) ihmiskäsityksen (ihmisen olemuksessa mukana tajunnallisuus, situationaalisuus, kehollisuus) ja sen mukaan haluan edelleen ajatella. Aihe kiehtoo minua aina ja ikuisesti. Voit tutustua aiheeseen omaksi iloksi, henkisen kasvun yllyttämänä, mikäli kiinnostuit. Aiheesta on kirjallisuutta. Viisitoista (!) vuotta oltuani ammatissani ei ole tapahtunut minulle mitään sellaista mikä olisi muuttanut käsitystäni ihmisestä. Suhtautuminen on yhä hyvä, lempeä ja ymmärtäväinenkin.

Minulla kuitenkin on ensiviikolla hammaslääkäriä
( :)  vai :( ) ...jippii... Huolehtikaa itsestänne. Nyt ja aina.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti